RASTER IMAGE VS VECTOR IMAGE

Grafik komputer boleh dibuat sama ada raster atau imej vektor. Grafik Raster adalah bitmaps. Bitmap ialah grid piksel individu yang secara kolektif mengarang imej. Grafik raster memberikan gambar sebagai koleksi dataran kecil yang tidak boleh dikira. Setiap persegi, atau piksel, dikodkan dalam warna tertentu atau teduh. Individu, piksel ini tidak bernilai. Bersama-sama, mereka bernilai ribuan perkataan.

 

Raster image paling baik digunakan untuk imej seni bukan line; gambar secara digital, karya seni yang diimbas atau grafik terperinci. Imej-imej seni bukan garis adalah yang terbaik diwakili dalam bentuk raster kerana ini biasanya termasuk penggredan kromatik halus, garis dan bentuk yang tidak jelas dan komposisi yang kompleks.

Walau bagaimanapun, kerana imej raster berasaskan piksel, mereka menderita malady yang disebut degradasi imej. Sama seperti imej fotografi yang kabur dan tidak tepat apabila ditiup, imej raster menjadi bergerigi dan kasar. Mengapa? Pada akhirnya, apabila anda kelihatan cukup dekat, anda boleh mula melihat piksel individu yang terdiri daripada imej. Oleh itu, logo berasaskan raster anda, diperbesarkan hingga 1000%, menjadi bitmapped sebelum anda tahu.

Walaupun imej raster dapat ditingkatkan dengan lebih mudah, versi yang lebih kecil sering kelihatan kurang tajam atau “lebih lembut” daripada yang asal. Untuk memaksimumkan kualiti imej raster, anda harus ingat bahawa format raster adalah khusus resolusi – yang bermaksud imej raster didefinisikan dan dipaparkan pada satu resolusi tertentu. Resolusi dalam grafik raster diukur dalam dpi, atau titik per inci. Semakin tinggi dpi, semakin baik resolusi. Ingat juga bahawa resolusi yang sebenarnya anda perhatikan pada mana-mana peranti output bukanlah fungsi spesifikasi dalaman sendiri fail, tetapi kapasiti output peranti itu sendiri. Oleh itu, imej resolusi tinggi hanya boleh digunakan jika peralatan anda mempunyai keupayaan untuk memaparkannya pada resolusi tinggi.

Resolusi yang lebih baik, bagaimanapun, datang pada harga. Sama seperti fail raster jauh lebih besar daripada fail vektor setanding, fail raster resolusi tinggi jauh lebih besar daripada fail raster resolusi rendah. Secara keseluruhannya, berbanding dengan grafik vektor, grafik raster kurang ekonomis, perlahan untuk dipaparkan dan dicetak, kurang serba boleh dan lebih berat untuk bekerja dengan. Ingat walaupun sesetengah imej, seperti gambar, masih lagi dipaparkan dalam format raster. Format raster umum termasuk fail TIFF, JPEG, GIF, PCX dan BMP. Walaupun kekurangannya, format raster masih merupakan piawaian Web – dalam masa beberapa tahun, bagaimanapun, grafik vektor kemungkinan akan melampaui grafik raster dalam kedua-dua kelaziman dan popularitinya.

Tidak seperti imej rasis berasaskan piksel, grafik vektor adalah berdasarkan formula matematik yang menentukan primitif geometri seperti poligon, garis, lengkung, bulatan dan segi empat tepat. Oleh kerana grafik vektor terdiri daripada primitif geometri yang benar, mereka lebih baik digunakan untuk mewakili imej yang lebih berstruktur, seperti grafik garis seni dengan warna rata dan seragam. Imej yang paling banyak dibuat (berbanding dengan imej semula jadi) memenuhi spesifikasi ini, termasuk logo, surat, dan fon.Secara bersamaan, grafik berasaskan vektor lebih mudah dibentuk daripada imej raster – oleh itu, mereka lebih serba boleh, fleksibel dan mudah digunakan.

Kelebihan imej vektor yang paling jelas berbanding grafik raster ialah imej vektor dengan cepat dan sempurna berskala. Tiada had atas atau bawah untuk imej vektor ukuran. Sama seperti peraturan matematik yang digunakan secara identik untuk pengiraan yang melibatkan nombor dua digit atau nombor dua ratus digit, formula yang mengawal rendering imej vektor dikenakan sama dengan grafik apa-apa saiz.

Selanjutnya, tidak seperti grafik raster, imej vektor tidak bergantung kepada resolusi. Imej vektor tidak mempunyai resolusi intrinsik tetap, sebaliknya mereka memaparkan pada kemampuan resolusi apa sahaja peranti output (monitor, pencetak) sedang memberikannya. Juga, kerana grafik vektor tidak perlu menghafal kandungan berjuta-juta piksel kecil, fail-fail ini cenderung jauh lebih kecil daripada rakan-rakan raster mereka. Secara keseluruhan, grafik vektor lebih cekap dan serba boleh. Format vektor biasa termasuk AI, EPS, CGM, WMF dan PICT (Mac).

sumber : https://www.printcnx.com/resources-and-support/addiational-resources/raster-images-vs-vector-graphics/

Leave a comment